Om Solhaugen Barnehage
Solhaugen barnehage SA er en foreldreeid barnehage på Lindås, med barn i alderen 1-6 år. Vi ligger i naturskjønne omgivelser med natur og turmuligheter rett utenfor porten. Naturopplevelser og varierte aktiviteter sammen med engasjerte voksne bidra til å skape lekelyst og bevegelseglede hos barn.
Høsten 2024 går det 48 barn i barnehagen fordelt på 4 avdelinger: Timmen 0-2 år, Byggeriet 2-3 år, Fargeklatten 3-4 år og Fabelkroken 5-6 år. Vår visjon er "Staden for morgondagens heltar", og vårt motto er: I Solhaugen barnehage skal vi ha trygge, glade, aktive og engasjerte barn.
Du finner meg i en sølepytt,kliss, klass….
Du finner med høyt i et tre,mestringsglede….
Du finner meg i en båt, eventyret har startet…
Livet i Solhaugen byr på motgang og mestring, lek og glede, humor og latter…….
Sitat Astrid Lindgren om barn og lekens kraft for å bygge et lite menneske:
Jeg skulle ønske dagens barn lekte mer enn de gjør, for den som leker som liten får en rikdom inni seg som man kan øse av gjennom hele livet. Man bygger opp en varm og hyggelig verden inni seg. En verden som gir styrke om livet blir vanskelig. Et sted hvor man kan ty til i motgang og sorg.
Litt mer om oss
Disse sitter i styret i barnehagen:
Barnehagen er foreldre eigd og har på bakgrunn av dette eit styre som består av representanter fra foreldre, ansatte, eksterne og ledelse. Styret sitt arbeid er å forvalte barnehagen sin drift til det beste for barna og tilsette i samsvar med gjeldande lover og regler.
Andelstyret for barnehageåret 2023/24:
Styreleder: Sindre Titlestad Westgård, mob: 91 80 05 65
Nestleder: Hege Hjellestad Hope, 2 år
Styremedlem: Mai Fyllingsnes, 2 år
Styremedlem: Desirée Wang Delgado, 1 år
Eksternt styremedlem: Helge Kleiven, 1 år
Styremedlem vara: Karen Sophie Storheim Brørvik, 1 år
Styremedlem vara: Cecilie Merkesdal Mogen, 1 år
Møteplan 2023-2024
Dato | Tidspunkt | Innhold |
Tirsdag 05.09.23 | 17.00-19.00 | Konstituering, valg av nestleder, innmeldte saker og budsjett |
Mandag 27.11.23 | 17.00-19.00 | Innmeldte saker, budsjett |
Tirsdag 23.01.24 | 17.00-19.00 | Strategi, utvikling og HMS Styre rekruttering, budsjett og årsmøtesaker |
Tirsdag 19.03.24 | 17.00-19.00 | Styre rekruttering, budsjett og årsmøtesaker Eventuelt regnskapsmøte dersom årsregnskap er klart. |
Tirsdag 07.05.24 | 17.30-19.00 | Årsmøte |
Tirsdag 28.05.24 | 17.00-19.00 | Konstituering nytt styre, regnskapsmøte |
Samarbeidsutvalget
Det er lovfestet at barnehagen skal ha et samarbeidsutvalg. Det skal være like mange representanter fra foreldre som ansatte. Eier kan også være representert med inntil like mange som det foreldre og ansatte har.
I lov om barnehager §4. Foreldreråd og samarbeidsutvalg, er oppnevnelse og praktisering av samarbeidsutvalg hjelmet.
Samarbeidsutvalg skal sikre samarbeidet mellom barnas hjem og barnehagen. SU har som oppgave å være et rådgivende, kontaktskapende og samordnede organ
I Solhaugen barnehage består SU av:
Veronika Honningsvåg, foreldrerepresentant leder SU
Thea Marie Semmingsen Austrheim, foreldrerepresentant
Tina Fanebust, ansatt representant
Bjørg Østebøvik, ansatt representant
Mai Fyllingsnes, styret- og eierrepresentant
Representanter for foreldrerådet:
Trimmen: Steinar Kleiven og Ragnar Edmund Hansen
Byggeriet: Joachim Skårnes og Thea Marie Semmingsen Austrheim
Fargeklatten: Nadiia Kozych og Andre Semningsen Fivesdal
Fabelkroken: Veronika Honningsvåg
Foreldreråd
Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen.
Planleggingsdager
Vi har følgende planleggingsdager og stengte dager i barnehageåret 2023/2024
Røde dager
Desember 2023: 24-26 og 31.
Januar 2024: 01¨
Mars 2024: Påskestengt 28.03.24-01.04.24
Onsdag før skjærtorsdag stenger vi kl. 1200
Mai 2024: 01.05, 09.05, 17.05 og 20.05
Planleggingsdager høst 23
14.08.23
15.08.23
03.11.23
Planleggingsdager vår 24
02.02.24
10.05.24
NB!
Barnas juleferie skal være lagt inn i KIDPLAN innen 4.12.21
Barnas sommerferie skal være lagt inn i KIDPLAN innen 15 april hvert år
All fri må legges inn i KIDPLAN så fort som mulig.
VEDTEKTER FOR Solhaugen barnehage SA
28.11.07, 13.03.08, 05.06.08, 22.09.09, 11.06.12, 17.04.13, 11.11.14, 02.06.16, 15.06.17, 03.06.19,08.06.20,15.06.21
- EIERSKAP
Barnehagen er eid og drevet av Solhaugen barnehage SA.
2. LOVVERK
Barnehagen drives i samsvar med
- a) Barnehageloven m/forskrifter. Gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet er lagt til grunn for virksomheten.
- b) Rammeplan for barnehager.
- c) Vedtak i Solhaugen barnehage S
- d) Årsplan/virksomhetsplaner for barnehagen.
- e) Lov om internkontroll og barnehagens egne sikkerhets/internkontrollrutiner.
- f) Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.
3. FORMÅL
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. (Barnehagelova § 1).
4. ORGANISERING
Personalet
Solhaugen følger Barnehageloven sin norm for bemanning.
Barnehageloven § 24: Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse. Barnehagen skal ha en daglig leder som har utdanning som barnehagelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse.
Departementet kan gi forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon og forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner fra utlandet.
Barnehageloven § 25: Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer. Likeverdig med barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk.
Departementet kan gi forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon, forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner fra utlandet og forskrift om unntak fra utdanningskravet for personale som arbeider i barnehagen på nattid.
- 26. Grunnbemanning : Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Barnehagen skal minst ha én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år. Ett barn til utløser krav om en ny fulltidsstilling som pedagogisk leder. Kravet til pedagognorm skal dekkas i barnehagen, ikkje nødvendigvis på kvar avdeling.
5. MEDLEMMENES PLIKTER OG RETTIGHETER
Medlemmene har rett til lik og rettferdig bruk av lagets tjenester. Medlemmene har rett og plikt til å ta imot tillitsverv. Medlemmene plikter å følge vedtekter og retningslinjer for drift av laget. Det vil være behov for at medlemmene< eigarane av laget utfører dugnad.
6. SAMARBEIDSUTVALGET (SU)
- Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
- Samarbeidsutvalget kan bestå av 6 medlemmer.
- Samarbeidsutvalget består av 2 representanter fra foreldre og 2 representanter fra de ansatte. Eierstyret kan ha to representanter på møtene. Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv.
- Daglig leder har møte-, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget. Daglig leder har ikke stemmerett med mindre vedkommende er valgt medlem.
- Representanter for foreldreråd og ansatte velges for ett år om gangen. Eierstyret fastsetter selv funksjonstiden for eierstyrerepresentantene.
- Samarbeidsutvalget holder møter når det anses nødvendig av utvalgets leder, eller av et medlem i samarbeidsutvalget, eller av eierstyret.
- Styrer foretar første innkallingen til samarbeidsutvalgsmøtet, senere er dette SU leder sin oppgave.
- Samarbeidsutvalget skal behandle bl.a. årsplanen for den pedagogiske virksomheten og skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Slike saker er bl.a. budsjett, driftsendringer, utnyttelse av ute- og inne arealer m.m.
7. FORELDRERÅD
- Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet skal fremme samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen.
- Foreldrerådet kan be om å få seg forelagt saker av viktighet for foreldrenes forhold til barnehagen. Foreldrerådet har rett til å uttale seg i slike saker før avgjørelser blir tatt.
- Samarbeidsutvalgets foreldrerepresentanter innkaller til, og leder møter i foreldrerådet. Innkalling til foreldrerådsmøter skjer med 14 dagers varsel, saksliste skal framlegges ved innkallingen. Barnehagens daglige leder er ansvarlig for utsending av innkalling til foreldrerådsmøter.
8. OPPTAK – OPPSIGELSE
8.1 Overordnet målsetning
Opptaket utføres i forhold til § 16,17,18 i Barnehageloven. Opptak blir gjort på bakgrunn av prioriteringene i søknaden. Daglig leder har rom til å gjøre faglige skjønnsvurderinger i forhold til alder, kjønn og søsken. Dette for å sikre stabilitet og god kvalitet i barnegruppen.
Barn som fyller ett år til og med november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter. Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av Alver kommune.
8.2 Tilbud
Barnehagen tilbyr 100 % plass i hovedsak. Deltidsplasser tildeles i forhold til kapasitet og muligheter til det.
8.3 Prioritering
Dersom barnehagen ikke kan tilby plass til alle som søker skal opptak skje etter følgende prioritetsrekkefølge:
- Barn med nedsett funksjonsevne. Jf. § 18 Lov om barnehager.
- Barn det er fattet vedtak etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd jf. § 18 Lov om barnehager.
- Søsken av barn som allerede har plass i barnehagen.
- Andelshavere
- Barn av personalet kan gis prioritet dersom tilbud om barnehageplass fordres for å sikre rekruttering av kvalifisert personale.
- Barn som for øvrig står på barnehagens venteliste.
8.4 Opptaksmyndighet
- Opptak skjer i henhold til samordnet opptak med Alver kommune i henhold til kommunens prosedyrer for opptak.
- Kommunen har opptaksmyndighet, daglig leder administrerer opptak. Styret informerer om opptaket.
- Opptak skjer ved hovedopptaket til kommunen og når det er ledig plass i barnehagen gjennom hele året.
Når foresatte elektronisk takker ja til plassen har de godkjent barnehagens og andelslagets vedtekter.
8.5 Opptaksperiode
Barn som tas opp i barnehagen har fast plass til skolepliktig alder eller til plasser blir oppsagt.
8.6 Oppsigelse av andel/plass
En andel/ plass skal sies opp skriftlig med 2 måneders varsel, med unntak av oppsigelse som gjelder perioden etter 1.april Dersom et barn skal slutte etter 1. april må det betales foreldrekontingent for april, mai og juni. Oppsigelsestiden blir regnet fra den 1. i påfølgende måned. Eierstyret forbeholder seg retten til å kreve full betaling i oppsigelsesperioden hvis plassen ikke kan overtas av andre. Oppsagt plass kan overtas av et annet barn før oppsigelsesperiodens utløp.
8.7 KLAGERETT
Ved hovedopptak kan søker klage over avslag på søknad om barnehageplass. Søker kan også klage dersom søker verken får sitt første eller andre ønske oppfylt. Ved supplerende opptak kan bare søkere til barnehagen med lovfestet rett til prioritet etter barnehageloven § 13 klage dersom de ikke tilbys plass i den aktuelle barnehagen. (§ 6 Klagerett, Forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage)
9. AREALUTNYTTING
Barnehagens leke- og oppholdsareal er satt til 4,0 kvm netto pr. barn over 3 år og 5,5 kvm netto for barn under 3 år. Hvor mange barn som ut fra dette kan ha plass innenfor barnehagens totale areal, må likevel vurderes konkret ved ethvert opptak.
Vedrørende arealutnytting gjelder til enhver tid Barnehageloven.
10. ÅPNINGSTIDER
Barnehagen holder åpen fem dager i uken fra kl. 07.00-16.30 eller 07.15-16.45, jf.9,5 timer pr dag. Åpningstiden vil bli vurdert fra år til år ut fra søkermassen. Kjernetida i barnehagen er fra kl.09.30-14.30. Barna har ei oppholdstid på maks 9 timer pr. dag.
Onsdag før skjærtorsdag er barnehagen åpen til kl. 12.00. Julaften og nyttårsaften holdes stengt.
Barnehagen holdes stengt på planleggingsdager (inntil 5 planleggingsdager i året). Nærmere beskjed gis i god tid.
Barna skal leveres og hentes innenfor den fastsatte åpningstiden. Overtid ut over åpningstid faktureres med kr 200,- pr barn pr påbegynte halve time.
11. FERIE
Barnehagen er åpen hele året.
Alle barn skal ha 4 veke ferie i løpet av året. 3 av disse vekene skal være sammenhengende i perioden fra skoleslutt til nytt barnehage år begynner .
Den siste ferieuken skal varsles 4 uker på forhånd. Den kan en ta ut enkeltvis eller sammenhengende, for eksempel høstferie, vinterferie, jul eller påske. Den kan og legges sammenhengende med de tre andre ukene. Søknad om å avvikle ferien i et annet tidsrom kan bli innvilget dersom det kan skje uten ekstra kostnader for barnehagen. Søknaden skal leveres til daglig leder i god tid.
Det er ikke mulig å avvikle feriedager på planleggingsdager eller helligdager, da barnehagen er stengt.
Foreldrene skal så snart som mulig i mars gi melding om når barna skal ha sommerferie, og senest innen 15. april ..
Barn som skal begynne på skolen må ha avviklet 3 uker ferie innen 31. juli. Ved behov utover dette se pkt.12 betaling.
På bakgrunn av denne informasjonen utarbeider daglig leder ferieliste for personalet og plan for sommerdrift av barnehagen. Barnehagen sitt samarbeidsutvalg skal få uttale seg om planen og eierstyret skal godkjenne den innen utgangen av mai kvart år.
12. BETALING
Betalingssatsene fastsettes av eierstyret i Solhaugen barnehage SA.
De til enhver tid gjeldende betalingssatser framgår av oppslag i barnehagen. Det betales for 11 måneder i året. Søsken moderasjon blir gitt i henhold til lovfestet for forskrift foreldrebetaling i barnehager.
Oppholdsbetalingen betales etter til enhver fastlagt sats så lenge barnet har plass i barnehagen. Ved 2 måneders betalingsunnlatelse kan styrer si opp plassen med 14 dagers varsel.
Foreldrebetalingen forfaller til betaling forskuddsvis den 1. i hver måned.
Det betales for 11 måneder i året og juli er betalingsfri måned. Barn som begynner på skolen, har plassen sin frem til 31.7 og må ha avviklet 3 uker ferie innen den tid. Plassen kan benyttes frem til skolestart, da mot betaling og påmelding til styrer innen 15. april.
13. MAT
Det skal være 2 måltider og et fruktmåltid i barnehagen pr. dag. Det vil bli krevd matpenger etter gjeldende betalingssatser, som vil fremgå av oppslag i barnehagen. Betaling for mat i barnehagen er regulert i forskrift til barnehageloven. Eventuelle kostpenger er et spørsmål det er naturlig å drøfte med foreldrene/de foresatte. Betalingssatsen vedtas av foreldrerådet og bygger på selvkostprinsippet.
14. HELSEMESSIGE FORHOLD/FRAVÆR
Før et barn begynner i barnehage, skal det fremlegges erklæring om barnets helse. Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelser på helsestasjon, kan slik erklæring gis av barnets foresatte. Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende regelverk.
Hvis et barn er sykt eller har fravær av andre grunner, må det gis beskjed til barnehagen så snart som mulig. Syke eller sterkt forkjølete barn må holdes hjemme dersom det foreligger smittefare.
Dersom barnet ikke kan være ute og delta i aktiviteter på lik linje med de andre barna, bør barnet holdes hjemme. Daglig leder avgjør om et barn pga. sykdom ikke kan være i barnehagen. Avgjørelsen tas på bakgrunn av retningslinjer fra Folkehelseinstituttet.
15. ANSVAR
Personalet har ansvar for barna den tiden de er i barnehagen. Eierstyret er pålagt å tegne ulykkesforsikring for barna.
Levering og henting av barna er foreldre/foresatte selv ansvarlig for. Den som følger barnet til barnehagen, må ikke forlate barnet før det har vært i kontakt med personalet.
Barnet skal hentes av en voksen person som er kjent for personalet i barnehagen. Dersom barnet hentes av en annen person enn den/de som vanligvis henter barnet, skal barnehagen ha beskjed fra barnets foreldre/foresatte om hvem som skal hente barnet.
Beskjeder til personalet skal være skriftlig.
Andelslaget/personalet har ikke ansvar for barnets medbragte klær eller andre eiendeler.
16. POLITIATTEST
Barnehageloven § 30 : Den som skal ansettes fast eller midlertidig i barnehage skal legge frem politiattest som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. Barnehageeier som barnehagemyndighet kan kreve politiattest som nevnt i første ledd for andre personer som regelmessig oppholder seg i barnehagen eller har vesentlig innflytelse på barnehagens drift.
17. VEDTEKTSENDRINGER
Endringer i vedtektene skal godkjennes av årsmøte.
Endringer i Barnehageloven som fører til vedtektsendring, skal ikke godkjennes av årsmøte. Disse endringene kan utføres administrativt og meldes til andelshaverne.
VEDTEKTER
for samvirkeforetaket Solhaugen barnehage SA, org. nr. 983 033 067
vedtatt på årsmøte den 12.12.12, sist endret: 07.06.22
1 Sammenslutningsform, foretaksnavn og forretningskontor m.v.
Sammenslutningen er et samvirkeforetak med foretaksnavnet Solhaugen barnehage SA.
Foretaket har forretningskontor i Alver kommune.
2 Formål
Foretakets formål er å eie og drive barnehage til det beste for medlemmene og deres barn. Foretaket skal fremme medlemmenes økonomiske interesser gjennom deres deltakelse i virksomheten som kjøpere av barnehagetjenester fra foretaket. Formålet er ikke kapitalavkastning til medlemmene. Eventuelt årsoverskudd skal godskrives egenkapitalen i foretaket.
3 Medlemskap
Foretaket er åpent for foreldre/foresatte som får tilbud om barnehageplass i barnehagen. Når foreldre/foresatte har akseptert tilbud om barnehageplass, plikter de å bli medlem av foretaket. Medlemskapet kan etter avtale med daglig leder overdras mellom foresatte som har felles barn.
Medlemmene skal ikke betale medlemskontingent.
Medlemmene hefter ikke overfor kreditorene for foretakets forpliktelser.
Foretaket kan bruke elektronisk kommunikasjon når det skal gi meldinger, varsel, informasjon, dokument og lignende etter samvirkeloven til medlemmene såfremt medlemmet uttrykkelig har godtatt det og ikke noe annet følger av lov om samvirkeforetak.
Når et medlem skal gi meldinger eller lignende etter lov om samvirkeforetak, kan medlemmet gjøre dette ved hjelp av elektronisk kommunikasjon til den e-post adressen eller på den måten daglig leder eller styret har fastsatt til dette formålet.
4 Utmelding
Et medlem plikter ved skriftlig utmelding å melde seg ut av foretaket samtidig som barnehageplassen blir oppsagt, med mindre annet er avtalt med styret. Utmeldingsfristen er like lang som barnehageplassens oppsigelsestid, men høyst tre måneder regnet fra den dagen den skriftlige utmeldingen kom frem til foretaket.
Har medlemmer flere barnehageplasser plikter medlemmet ved skriftlig utmelding å melde seg ut av foretaket samtidig som siste barnehageplass blir oppsagt, med mindre annet er avtalt med styret. Utmeldingsfristen er like lang som barnehageplassens oppsigelsestid, men høyst tre måneder regnet fra den dagen den skriftlige utmeldingen kom frem til foretaket.
5 Styret
Foretaket skal ha et styre som skal bestå av en styreleder og minst 3 styremedlemmer i tillegg til 2 varamedlemmer. Styreleder skal være ekstern, altså ikke forelder/foresatt eller ansatt i barnehagen. De resterende styremedlemmene skal bestå av minst en forelder/foresatt, en ansatterepresentant og et eksternt styremedlem. Daglig leder er fast sekretær for styret. Funksjonstiden for styreleder og de andre medlemmene er to år. Varamedlemmer velges for ett år. Styreleder, styremedlemmer og varamedlemmer kan gjenvelges. Styreleder, eksternt styremedlem, foreldrerepresentant og vararepresentanter skal velges av årsmøtet. Ansatt representant velges av de ansatte. Styret velger nestleder blant sine medlemmer, mens styreleder velges særskilt av årsmøtet.
6 Styrets oppgaver
Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov, vedtekter og årsmøtets vedtak. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.
Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem eller daglig leder kan kreve at styret sammenkalles for å ta opp bestemte saker.
Styret skal føre protokoll over styresakene i samsvar med samvirkeloven. Protokollen skal underskrives av de styremedlemmene som har vært med på styrebehandlingen.
Styret skal sørge for en forsvarlig organisering av virksomheten.
Styret skal fastsette planer og budsjett for virksomheten, og orientere om budsjettet på årsmøtet.
Styret skal holde seg orientert om foretakets økonomiske situasjon og skal se til at det blir ført fullgod kontroll med virksomheten, regnskapet og formuesforvaltningen.
Styret velger regnskapsfører. Styret har ansvaret for at regnskapet sammen med styrets beretning legges frem for årsmøtet.
Styret skal sette i verk de undersøkelsene som styret mener er nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal sette i verk slike undersøkelser dersom en eller flere av styremedlemmene krever det.
Styret skal føre tilsyn med daglig leder og virksomheten i foretaket for øvrig. Styret bør fastsette instruks for daglig leder.
Styret har arbeidsgiveransvaret i barnehagen.
Styret skal utarbeide en styreinstruks.
7 Styrets vedtak
Styret kan treffe vedtak når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede eller er med på saksbehandlingen. Styret kan likevel ikke treffe vedtak uten at alle styremedlemmene så langt det er mulig har fått anledning til å delta i behandlingen av styresaken. Har noen styremedlemmer forfall, skal et varamedlem innkalles.
Et styrevedtak krever at flertallet av de styremedlemmer som er med på behandlingen av en sak, har stemt for. Står stemmene likt, gjelder det som møtelederen har stemt for. De som stemmer for et vedtak som innebærer en endring, må likevel utgjøre minst en tredjedel av alle styremedlemmene.
Ved valg og ansettelser er den som for flest stemmer valgt eller ansatt. Styret kan på forhånd fastsette at det skal stemmes på nytt dersom ingen får flertall av de stemmene som er gitt. Står stemmetallet likt ved valg av styreleder eller møteleder, blir valget avgjort ved loddtrekning. I andre tilfeller der stemmene står likt, gjelder det som møtelederen har stemt for.
8 Daglig leder (styrer)
Foretakets daglige leder ansettes av styret.
Daglig leder skal stå for den daglige administrative og pedagogiske ledelsen av virksomheten i foretaket og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret har gitt.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter forholdene i foretaket er av uvanlig art eller av stor betydning.
Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt fra styret i hvert enkelt tilfelle eller når det er til vesentlig ulempe for foretaket å vente på styrevedtak. Styret skal ha melding om avgjørelsen så snart som mulig.
Daglig leder skal sørge for at foretakets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte.
Daglig leder har ansvar for at barnehagen har et internkontrollsystem som er i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
Daglig leder skal minst hver fjerde måned, i møte eller skriftlig, gi styret melding om virksomheten i foretaket, tilstand for foretaket og resultatutviklingen.
Styret og det enkelte styremedlem kan til enhver tid kreve at daglig leder gir styret en nærmere redegjørelse for bestemte saker.
9 Årsmøte
Årsmøtet er foretakets øverste organ.
Ordinært årsmøte skal avholdes innen utgangen av april måned hvert år.
Styret skal kalle inn til ekstraordinært årsmøte når styret finner det nødvendig, eller når revisor eller minst ti prosent av medlemmene krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
Årsmøtet ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder.
10 Innkalling til årsmøte
Styret innkaller skriftlig til årsmøte med minst 3 ukers varsel.
Innkallingen skal klart oppgi de sakene som årsmøtet skal behandle, samt tid og sted for møtet. Forslag om vedtektsendringer skal tas inn i innkallingen.
Saker et medlem ønsker tatt opp på årsmøtet skal meldes skriftlig til styret i så god tid at de kan tas med i innkallingen. Er innkallingen allerede sendt, skal det sendes ny innkalling dersom den kan komme frem minst en uke før årsmøtet skal holdes.
11 Saker som skal behandles på årsmøtet
Valg av referent og to personer til å underskrive protokollen.
Utarbeidelse av liste over møtende medlemmer på møtet, antall stemmeberettigede og hvor mange stemmer disse har.
Gjennomgang av styrets årsmelding.
Godkjennelse av årsregnskap.
Valg av styremedlemmer. Styreleder velges særskilt.
Valg av revisor.
Eventuelle forslag til vedtektsendringer
Eventuelt forslag til oppløsning.
Andre saker som er korrekt meldt inn for behandling
12 Stemmeregler for årsmøtet
Hvert medlem har èn stemme på årsmøtet, med mindre noe annet her er bestemt. Hvert medlem kan møte ved fullmektig på årsmøtet, men ingen kan være fullmektig for mer enn et medlem. Fullmektigen må legge frem skriftlig og datert fullmakt.
En beslutning av årsmøtet krever at flertallet av de som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.
Det stilles ingen krav til hvor mange av de stemmeberettigede som må være til stede for at årsmøtet skal være beslutningsdyktig.
13 Vedtektsendring
Vedtak om vedtektsendring krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer med mindre samvirkeloven stiller strengere krav.
14 Oppløsning og avvikling
Oppløsning av foretaket besluttes av årsmøtet med det samme flertall som gjelder for vedtektsendringer.
Gjenværende midler utover dette skal gå til samvirkeformål eller allmennyttige formål.
15Forholdet til lov om samvirkeforetak (samvirkeloven)
Dersom ikke annet følger av vedtektene, gjelder lov om samvirkeforetak (samvirkeloven) av 14. desember 2007 nr. 114.
Praktisk informasjon
Åpningstid:
Mandag – Fredag
7:00 – 16:30
Informasjon kommer
Plan for tilvenningen
Vi ønsker å gi barnet en best mulig start i barnehagen. Tilvenningen må skje på barnets premisser og gjennom god kommunikasjon mellom barnehage og hjem. Det er store individuelle forskjeller. Ved behov/ hvis foreldre har mulighet, er det flott hvis barnet får en lengre oppstart med kortere dager.
Tilvenningen går normalt over tre dager. Den første dagen er kort, den andre dagen litt lengre, mens tredje dag er nesten normal dag, men med at vi har mulighet til å ringe dere foreldre om det skulle være noe.
Dag 1: kl 0930- ca 1045
- Primærkontakten følger dere hele tiden, og det er barnets eget behov for utforsking av leker og omgivelsene som bestemmer tempo.
- Primærkontakten samspiller så mye som mulig med barnet for å skape trygghet, tillit og bygge gode relasjoner.
- Dere foreldre er til stede sammen med barnet denne timen.
Dag 2: kl 0930- ca 1130
- Barnet deltar sammen med primærkontakten i aktiviteter som er lagt opp på avdelingen, rutinesituasjoner, spising og lignende.
- Foreldrene kan prøve å være borte fra avdelingen i en periode.
- Det er svært viktig at barnet får beskjed om at mor eller far går, men at de kommer tilbake senere. Små barn blir utrygge og mister oversikten og tilliten hvis de ikke får beskjed nå voksne går.
Dag 3: kl 0930- ca 1430
- Barnet tilbringer vanligvis denne dagen uten foreldre til stede.
- Skjønner man at tilvenningen vil ta tid, skal heller ikke denne dagen være så lang. Men hvis de to første dagene har gått greit, kan foreldrene forlate barnehagen.
- Når dere er klare til å gå, si tydelig ifra til barnet.
- Det er viktig at dere er tilgjengelige på telefon ved behov, og avtal med personalet når barnet blir hentet.
Retningslinjer for sykdom i barnehagen
Her kan dere lese om hvilke retningslinjer som gjelder for de forskjellige sykdommene som kan dukke opp.
Smittefare og sykdom i barnehagen
I barnehagen er vi mange mennesker, og smitten spres raskt. For at vi skal klare å redusere sykefraværet er det viktig at dere som foresatte følger retningslinjene som er satt.
Sykdom går ut over barna på flere måter, både at de blir syke, men også at de voksne i barnehagen blir syke. Da må de forholde seg til vikarer og nye ansikt. Vi håper at alle kan ta den ekstra dagen hjemme for at barna skal bli friske og ikke smitte andre 🙂
Råd fra foreldre til foreldre om barn som har blitt mobba
Dette nye heftet av Voksne for Barn med erfaring og råd frå foreldre til foreldre om kva som kan hjelpe for barn som har blitt mobba. Her er mange nyttige tips til både foreldre og tilsette i skule og barnehage
Mobbing i barnehagen hva er det?
I rammeplanen for barnehage er mobbing tatt inn som tema i kapittlet » Barnehagens verdigrunnlag » under livsmestring og helse, og barnehagen skal fremme vennskap og felleskap. » Barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing» ( Rpl.,2017,s.11). » personalet skal forebygge,stoppe og følge opp diskriminering ,utestening ,mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre ( Rpl.,2017,s.23)
Mobbing i barnehagen kan bli oppfattet som et individproblem, altså iboende egenskaper ved barnets personlighet eller vanske ( Lund,2018). Da kan det være lettere for voksne å fraskrive seg ansvaret for at mobbing oppstår. Nyere teori og forskning viser en dreining mot å forstå mobbing som en kontekstuelt utfordring som oppstår av dårlig sosialt miljø i gruppen. Søndergaard( 2019) peker på at mobbing er resultat av ulike krefter i barnegruppens sosial samspill. I dette perspektivet blir mobbing sett på som sosiale samspillsprosesser som er blitt vanskelig og ganske fastlåste.
Det er mange som blir overrasket når mobbing blir knyttet til barnehagebarn ( Helgesen,2018,s.19). Kan virkelig små barn eskludere noen fra et fellesskap? Ja, det kan de, men barn er i opplæring av sosiale kompetanse og trenger gode rollemodeller rundt seg. «Forskning på barns trivsel og medvirkning i barnehagen i Norge (fra NTNU,2012) viser at 12 % av barna sier at de ofte blir plaget av andre når de er i barnehagen. En barnegruppe som viser positiv samspill gjennom varme, respekt, inkludering og anerkjennelse versu en barnegruppe der det forekommer klyping, spark, slag blikk, grimaser, sårende ord, snakke stygt om andre, utestening fra lek. Det siste peker på sosiale mønstre som er på avveie og som trenger å bli styrket.Både foreldre og ansatte i barnehagen kan bidra til et godt og inkluderende barnefellesskap i barnehagen Gjennom et godt samarbeid og det å bry seg om andre barn, enn bare sitt eget barn. Si hei til alle, snakke hyggelig om andre barn og foreldre, bli kjent med de du ikke kjenner så godt, er det kun et bestemt barn som blir invitert hjem og kan du invitere andre? Det å pålegge seg selv en etisk taushetsplikt som foreldre ,der du er bevist på at det du ser av andre barn gjør og sier som ikke er positivt sprees ikke på bygda. Av respekt for barnet gjør du ikke det. Du vet at barn kan ha gode dager og dårlige dager, og du vet at vi sammen jobber til det beste for barna.
Ingrid lund (2015) beskriver den voksne sine holdninger og handlinger ,der anerkjennende voksne er forebyggende tiltak mot mobbing.Altså evnen til å være i nære relasjoner og være bevist sine holdninger og handlinger er i en særstilling for inkludering og forebygging av mobbing. Det å bli likt, respekt, og anerkjent er grunnleggende for mennesket ( van Manen,1993,s.61).
Å ha et positivt syn på barnet, se det gode i dem, støtt dem der de trenger det, vær tålmodig,raus og anekjennende. Vis dem vei gjennom humor, lek og glede.