Satsing på språk

Språk og leseglede! Bøker trenger barns fantasi og det er sant. Men enda mer sant er det at barns fantasi har behov for bøker for å kunne leve. Barn skaper mirakler når de leser-derfor trenger de bøker.

-Sitat Astrid Lindgren

Vi ønsker å bidra til kreative og skapende barn. Leseglede og lærelyst for livet!

I satsningen på språk jobber vi med oss voksne, slik at vi blir beviste på hvordan vi bruker språket overfor barna. F.eks: vi spør barna om de vil ha leverpostei på brødskiven, og ikke bare holder opp leverposteien og spør «vil du ha dette på?» Vi skal være beviste på å benevne det vi jobber med for å utvide språkreportoaret til barna. Vi visualierer eventyr, bruker konkreter og begreper.

I lag med sosial kompetanse er språk en av de viktigste tingene vi kan jobbe med. Barna bruker språket i alle sammenhenger, og det henger nært til sosial kompetanse.

Som i sosial kompetanse er den språkbagasjen barna har med seg i 1. klasse utgangspunktet for den videre læring i resten av skoletiden sin og resten av hele sitt liv.