Pedagogikk

Barnehagen er full av magi, en plass med barneglede i. Et sted hvor det settes spor i både liten kropp og stor.

Hvor søledammen kan bli til et kjempestort hav, en pinne til en tryllestav. Hvis du tør kan du bli hva du vil, er du streng kan du lett trylles snill.

Det er voksne der som vil deg vel, og gjerne blir med på et sprell. Som gir bort omsorg og er din venn, og får våte smellkyss igjen.

Og dette er ikke på langt nær alt, hvis en dag går på tverke galt. Så får du magisk kos og trøst, både sommer, vinter, vår og høst.

-Øystein Gjønnes (2013)

I vårt pedagogiske arbeid står COS og DUÅ sentralt. Vert barn er et unikt individ som skal bli møtt med respekt, omsorg og likeverd i vår barnehage. Barnehagen skal være en arena for å gi alle barn positive relasjoner til andre barn og til voksne, og skal bringe barn i læringsposisjon slik at de får utvikle seg i et positivt samspill med andre mennesker.

En god barndom starter med relasjonskompetente voksne som en viktig del av barns tillit, trygghet og trivsel. Personalet ser det enkelte barnet og tar samtidig ansvar for kvaliteten på relasjonen i hverdagen. Vi legger vekt på å utvikle praksis for gode danningsprosesser som ivaretar alle barn i barnehagen. Personalet skal være gode rollemodeller, oppmuntre og støtte, anerkjenne og respektere.

Personalet skal sikre et inkluderende leke- og læringsmiljø for alle barn. De skal arbeide med vennskap og sosial kompetanse, delta i lek og inspirere. Vi legger til rette for at barna får utvikle egne interesser samtidig som barnehagen legger til rette for felles opplevelser som grunnlag for å utvikle undring, et felles lekerepetoar, samspill og mestring.